Pozwolenia i decyzje

Pozwolenia i decyzje

Zajmujemy się kompleksową obsługą w zakresie uzyskania odpowiednich decyzji oraz pozwoleń administracyjnych w zakresie ochrony środowiska na etapie planowania, realizacji i eksploatacji inwestycji. Każdy z tych etapów wymaga sporządzenia niezbędnej dokumentacji, bez której nie jest możliwy dalszy proces inwestycyjny.

Decyzje i pozwolenia, które uzyskujemy dla naszych Klientów, najczęściej mają swoje źródło w kluczowych dla ochrony środowiska regulacjach. Są to (wraz z przykładowymi rozstrzygnięciami):

  • ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 283 z późn. zm.).
    • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
    • ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
    • ocena oddziaływania na obszar NATURA 2000
  • ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.). M.in.:
    • pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
    • pozwolenie na wytwarzanie odpadów
    • pozwolenie zintegrowane (IPPC)
  • ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.)
    • pozwolenie wodnoprawne
    • zgłoszenie wodnoprawne
    • ocena wodnoprawna

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa warunki realizacji planowanego przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę jego wpływ na środowisko.

Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem m.in. decyzji o pozwoleniu na budowę, czy decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jej uzyskanie jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839).

Zgodnie z powyższymi regulacjami, przedsięwzięcia dzielą się na dwie grupy:

  1. przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – dla których raport o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjnym elementem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  2. przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – dla których podstawowym opracowaniem stanowiącym załącznik do wniosku jest karta informacyjna przedsięwzięcia, a na dalszym etapie procedury organ może stwierdzić brak konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Pozwolenie wodnoprawne

Pozwolenie wodnoprawne zgodnie z ustawą Prawo wodne jest wymagane m.in. na usługi wodne, szczególne korzystanie z wód, czy wykonanie urządzeń wodnych. Warto też zwrócić uwagę na wymogi Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, których wprowadzanie w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego (Dz. U. poz. 1220).

Pozwolenia wodnoprawne wydaje się na podstawie operatu wodnoprawnego. Identyfikuje się w nim takie aspekty jak cel wykonania i opis urządzeń wodnych oraz robót, cel i zakres korzystania z wód, warunki wykonywania uprawnienia, a także niezbędne obowiązki względem ochrony zasobów środowiska.

Pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza

Na 30 dni przed rozpoczęciem eksploatacji instalacji należy niekiedy uzyskać pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Wniosek o wydanie pozwolenia sporządzany jest na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska.

W operacie, stanowiącym załącznik do wniosku, wskazuje się m.in. rodzaj instalacji, stosowane urządzenia i technologie oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji. Nieodzownym elementem operatu jest też część obliczeniowa, określająca wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji – aktualnych i proponowanych – w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak rozruch i wyłączenia.

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów

Według ustawy Prawo ochrony środowiska należy uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów w związku z eksploatacją instalacji, jeżeli ich masa przekracza 1 Mg rocznie – w przypadku odpadów niebezpiecznych lub 5000 Mg rocznie – w przypadku odpadów innych niż niebezpieczne.

Poza operatem, w którym znajdą się dokładne informacje obejmujące m.in.

  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości,
  • określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku
  • wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko;

do wniosku o pozwolenie na wytwarzanie odpadów należy dołączyć operat przeciwpożarowy.

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest bowiem wydawane po przeprowadzeniu przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w tym miejsc magazynowania odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym.

Pozwolenie zintegrowane (IPPC)

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, pozwolenie zintegrowane jest wymagane dla prowadzenia instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych.

Instalacje te wymienione zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenia poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

Skrót IPPC to Integrated Pollution Prevention and Control czyli zintegrowane zapobieganie i ograniczanie zanieczyszczeń i związany jest z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (wersja przekształcona) (Dz. U. UE. L. z 2010 r. Nr 334, str. 17 z późn. zm.).

Zapytaj o szczegóły

    Misja

    Współpraca z naszymi klientami oparta jest o odpowiedzialne podejście oraz zapewnienie klientowi maksymalnego wsparcia na każdym etapie inwestycji. Wnikliwie analizujemy zmiany w przepisach i rekomendujemy najlepsze rozwiązania dla klienta. Nasze autorskie koncepcje i interpretacje nie raz przyczyniły się do uzyskania pozytywnych rozstrzygnięć i przychylnego stanowiska organów administracji.

    Nasi klienci